تاریخ تشیع در کشمیر (از آغاز تا دوره معاصر)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده غلام محمد متو (گلزار)
- استاد راهنما نعمت الله صفری فروشانی عبدالمجید ناصری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 0
چکیده
موضوع این پایان نامه تاریخ تشیع در کشمیر است و سوال اصلی ما تشیع در کشمیر چه تحولاتی را پشت سر گذاشته است بوده است. ما در این تحقیق ورود تشیع به کشمیر را از جهات مختلف مورد بحث و بررسی قرار دادیم. سوال های فرعی ما از قرار زیر بوده اند. تشیع کی و توسط چه کسی به کشمیر وارد شده است. و نقش میر شمس الدین عراقی در ترویج آن چیست- نقش پادشاهان جک ها (شیعیان) در ترویج فرهنگ تشیع در کشمیر چه بوده است- اوضاع اجتماعی سیاسی علمی فرهنگی شیعیان کشمیر در دوره های مغول و افغان ها چگونه بوده است - نقش شیعیان در ترویج فرهنگ کشمیری چیست. در این پایان نامه ذکر گردیده است مذهب تشیع توسط مبلغان صوفیان ایرانی به کشمیر وارد شد و در زمان کوتاهی به تمام نقاط آن از لداخ بلتستان گرفته تا پونچه و جاموسرایت کرده پیروان چشمیگری با خود اختصاص داد. و با گذشت کمتر از یک قرن مذهب رسمی کشور اعلام گردید. اما مخالفان این مذهب همواره سعی کردند چراغ تشیع را در این سرزمین خاموش بکنند. با وجود تمام مشکلات و تنگناها شیعیان کشمیر توانستند در ابعاد گوناگون تاریخی، فرهنگی و اجتماعی کشمیر کارهای فراموش نشدنی انجام دهند. این پایان نامه مشتمل بر شش فصل است. فصل اول مربوط به جغرافی طبیعی و سیاسی و نیز تاریخ کشمیر است در این فصل اشاره کوتاهی بر پیشینه ای اسلام در کشمیر شده است. در فصل سوم دولت شیعیان کشمیر و اوضاع سیاسی اجتماعی و علمی و فرهنگی و اقتصادی آنان مورد بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم: شیعیان در عصر مغول- فصل پنجم: فعالیت ها، تلاش هاو کوشش های شیعیان کشمیر- فصل ششم وضعیت فعلی شیعیان کشمیر
منابع مشابه
تاریخ چشمپزشکی ایران: از دوره باستان تا عصر معاصر
ایران از جمله کشورهایی است که تاریخ درخشانی در زمینه پزشکی، چشمپزشکی و علم اپتیک داشته و دانشمندان بسیاری را نیز تا کنون به دنیا معرفی نموده است. تاریخ چشمپزشکی ایران شاید به حدود 6000 سال پیش باز گردد، اما متاسفانه از آن دوران هیچ مدرک یا سنگ نوشتهای برجای نمانده است. قدیمیترین نوشته موجود در ارتباط با چشمپزشکی مربوط به بخشهایی از کتاب اوستا میباشد. تاسیس دانشکاه جندی شاپور نزدیک به...
متن کاملتاریخ تشیع در زنجان(از آغاز تا پایان قاجاریه)
ایران جزو اولین مناطقی بود که فتوحات اسلامی در آن شروع گشت و همزمان با گسترش فتوحات در ایران به خصوص در دوران خلافت علی(ع)، تشیع و انس گرفتن مردم با خاندان آل بیت(ع) نفوذ یافت. با سقوط خلافت عباسی و انقراض حکومت های طرفدار مذهب اهل سنت و جماعت در ایران فضای باز بسیار مناسب و مساعدی برای توسعه تشیع در ایران فراهم شد. یکی از مناطقی که شاهد نفوذ و پذیرش تشیع در عهد ایلخانیان مغول هستیم، زنجان می ب...
15 صفحه اولتاریخ تشیع قم از دوره مغول تا پایان دوره صفوی
عنوان پژوهش حاضر تاریخ تشیع قم از دوره مغول تا پایان صفویه است. سوال اصلی پژوهش از چگونگی وضعیت کلی تشیع قم در طی این قرون از قرن هفتم تا پایان دوره صفوی است. در فرضیه این پژوهش بیان شده که شیعیان قم از دهه سوم قرن هفتم تا اواسط قرن هشتم از جنبه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تغییر محسوسی نداشتند ولی از آن پس به یک نشاط و رونق گسترده ای دست یافتند. برای دست یافتن به منظور اصلی این پژوهش...
15 صفحه اولتاریخ تصوف در مصر( از آغاز تا پایان دوره ایوبیان)
عقاید و آموزه های صوفیانه در مصر پیش از اسلام سابقه ای دیرینه دارد، این خصوصیت باعث شده تا روح و روان جامعه مصری عرصه تاخت و تاز فرقه ها و طرق صوفیانه در طول اعصار مختلف باشد. تصوف در فرهنگ اسلامی مصر به طور بسیار واضحی نمودار است وشناخت فرهنگ اسلامی در این سرزمین، بدون شناخت عرفان وتصوف، ممکن نیست. تصوف در مصر تا اوایل سده سوم هجری که مبانی تصوف به عنوان مکتبی فکری و معنوی پایه گذاری شد، بیش...
15 صفحه اولنقد کتاب تاریخ فلسفۀ راتلج: از آغاز تا افلاطون
نوشتۀ پیشرو بدنبال معرفی کوتاه جلد نخست تاریخ فلسفۀ راتلج: از آغاز تا افلاطون، میکوشد تا ترجمۀ فارسی اثر به قلم آقای حسن مرتضوی را از دو چشم انداز صوری و محتوایی، بررسی نماید. شایان ذکر است که علاوه بر بررسی قسمتهای مقدماتی و پایانی کتاب، بندهایی را از هر دوازده فصل متن اصلی، بطور کورکورانه گزینش کرده و سپس ترجمه را با آنها، تطبیق دادهایم. در بررسی صوری به مواردی مانند عنوان کتاب، ترتی...
متن کاملتاریخ تشیع در حجاز از آغاز تا پایان قرن دوم هجری
پژوهش حاضر به بررسی سیر تاریخی تشیع در حجاز، تا پایان قرن دوم هجری پرداخته است. حجاز، زادگاه اسلام، تشیع و موطن پیامبر(ص) و ایمه معصومین(ع) می باشد. تشیع، مذهبی است که اعتقاد دارد امام علی(ع) و اولاد طاهرینش توسط پیامبر(ص) ، برای امامت منصوب شده اند. پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) عده ای از سران انصار و مهاجرین، با نادیده گرفتن اعلام مکرر پیامبر(ص) در مورد جانشینی علی(ع) برای خلافت، با دسیسه خلیفه ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023